12-01-2020 - Mortiers des de Camporells-Formiguera (Capcir)
14-01-2020 - La múnia-Peñas Blancas-Punta de las Puertas
12-01-2020

Sortim dissabte des de la Pradera d'Ordesa, direcció al refugi de Góriz, mentalizats de fer un porteig de 9 km fins als claus de Soaso. Es pot apurar i calçar-se els esquís entre les Grades de Soaso i la cascada de la Cua de Cavall, però per pujar els claus de Soaso, totalment nets, millor no fer-ho amb les botes d'esquí. Els esquí només es poden tornar a posar cap a la cota 2.100, al senyal d'allaus, a tocar ja del refugi (de fet, es podia arribar al refugi amb unes trekking qualsevol). Descarreguem al refugi i fet un cimet de tarda, la Serra Custòdia (2.520), amb neu molt dura. Fins a la Collada sup. de Góriz s'arriba sense problemes, però d'allà al cim, i amb el sol tan baix, la neu està com una pedra; els que progressen amb grampons van molt més àgils i ràpids que els que opten per les ganivetes. Descens de supervivència.

L'endemà sortim del refugi amb les ganivetes posades. Neu molt dura. La majoria de gent opta per sortir a peu amb grampons; només tres cordades amb esquís. Seguim la via normal al Perdut sense gaires dificultats, amb llargs flanquejos, fins a la cota 2.800, al caos de blocs, on voregem pel sud el Cilindre, per una faixa molt evident i de poc pendent. A la que el sol apareix, la neu de seguida millora i permet un bon progrés. Completem el flanqueig en lleuger ascens, fins a la cota 2.900. Aquí el grup es divideix, uns al Pic Occ. de la Cascada (3.100), per una rampa evident, molt suau i sostinguda, i uns altres fins al Marboré (3.250), superant l'embut i el pannetone final sense més problemes i amb bona neu.

De cara al descens la neu ha millorat sensiblement, i es baixa en força bones condicions fins al refugi. Recollim i cap abaix. Treiem esquí a la cota 2.100, i en comptes de baixar pels claus, agafem el camí de les zetes (grampons imprescindibles), el que ens permet baixar esquiant des de la segona corba (cota 1.900), impulsar-nos pel planell i arribar fins a l'inici de les Grades de Soaso. Potser hem apurat una mica, i algun esquí se'ns ha desgraciat, amb el que haurem de pensar en reposar-lo aviat per uns HAGAN.

Planell del Circ de Soaso

Claus de Soaso

Tram final a la Serra Custòdia des de la Collada Sup. de Góriz

Flanqueig sota el Cilindre

Marboré des del Pic Occ. de la Cascada

Perdut

Darreres pales abans d'arribar de nou al refugi